Strona główna > programming, Uncategorized > Cyrilica na klawiaturze QWERTY pod Windows

Cyrilica na klawiaturze QWERTY pod Windows

2010-04-27

Mam standardową klawiaturę w układzie QWERTY. Dopóki pisałem tylko w języku polskim, w zupełności wystarczał mi windowsowy standard. Jednak kiedy potrzebowałem coś napisać w cyrylicy, zaczęły się schody. Windows ma oczywiście układy różnych klawiatur, w tym też rosyjskiej i ukraińskiej, ale niestety rozkład klawiszy na nich całkowicie nie odpowiada naszej i bez specjalnej klawiatury ew. nalepek ciężko jest opanować pisanie. Każde naciśnięcie klawisza niesie ze sobą element niepewności i zaskoczenia 😉
Są strony do transliteracji on-line, np translit.ru, ale nie są one zbyt wygodne ze względu na konieczność przełączania zakładek, zaznaczania tekstu i kopiowania go do innej zakładki.
Szukałem więc sterowników klawiatury bazujących na układzie QWERTY, działających podobnie jak translit.ru. Znalazłem coś takiego: zsigri.tripod.com/fontboard/cyrillic.html. Działało dokładnie tak, jak potrzebowałem, oprócz podstawowego zestawów obsługując także ukraińskie i (bez konieczności przełączania układu klawiatury) oraz ї, z jednym tylko ‚ale’ – nie udało mi się go zainstalować pod Vistą.
Szukałem czegoś innego, ale w końcu zainstalowałem program Microsoftu do edycji układów klawiatury, załadowałem ten układ, zapisałem jako instalator i… sukces, działa pod Vistą! Efekt jest do pobrania tutaj: home.elka.pw.edu.pl/~llech/translat.zip

